СТРАТЕГИЈСКИ ЦИЉЕВИ ИЗГРАДЊЕ СИСТЕМА ОДБРАНЕ И РАЗВОЈА ВОЈСКЕ СРБИЈЕ

КЉУЧНИ ПРОБЛЕМИ СИСТЕМА ОДБРАНЕ И ВОЈСКЕ СРБИЈЕ

 

У дужем временском периоду у систему одбране Р.Србије и у Војсци Србије постоје и увећавају се следећи кључни проблеми:

 

  • Концепт тоталне одбране: није материјализован нити се изграђују сазнајне, доктринарне, организационе, кадровске и логистичке претпоставке за његову примену. Професионална војска не може одбранити војно неутралну државу.

Посебан проблем јесте стара ратна попуна Војске Србије, веома лоша попуна ратне војске територијалном компонентом, посебно у пограничним општинама. Не реализују се припреме и обука старешина, војника и јединица и за герилски начин ратовања.

Људски ресурси: поремећен систем плата и принадлежности између чинова, припадника родовских и специјалних јединица и служби, стар резервни састав и суспендовање служења војног рока. На сцени је апсурд неравноправности и дискриминације. Војници у специјалним јединицама имају веће плате него команданти већине батаљона и бригада, па чак и од неких генерала. То је срамно и то се мора мењати што пре. Последњом уредбом су „фаворизоване“ плате специјалних јединица, као и начин обрачуна плата који је регулисан у смислу да лица која раде у командама имају мању плату од лица у јединицама, што је довело до тога да већина старешина не жели да ради у командама. Услед тога се команде попуњавају младим и неискусним кадром, чиме је функција командовања озбиљно нарушена.

Стар активни састав (не само резервни) – просек година и преко 40.  Недовољна мирнодопска попуњеност јединица људством. Повећан број жена у Војсци чак и преко утврђених стандарда у савременим војскама.

  • Обука: недовољна обученост резервног састава; низак степен реализације плана позивања и обуке резервног састава и непотпуна реализација планова и садржаја обуке.

Планови обуке су често поремећени услед непланских и ванредних вежби и разних приказа, који су више у функцији политичке промоције, него обучавања војске.

Материјална база обуке је у прилично лошем стању: у касарнама ретко где постоје уређени савремени терени, просторије и опрема за бављење спортом и физичком обуком, стрелишта су такође застарела и омогућавају реализацију гађања на застарео и превазиђен начин.

  • Наоружање и војна опрема: везивање за западне одбрамбене технологије, најављена набавка авиона „РАФАЛ“ од Француске по веома великој цени без поузданог снабдевања резервним деловима и убојним средствима, рушење мораторијума на војне вежбе са страним војскама и отворено везивање и тесна сарадња са војском САД, уз истовремено прекидање сарадње са Војском Руске Федерације;

Набавка ваздухоплова од више извора (транспортни авиони – Шпанија; хеликоптери – Немачка, Русија; МиГ-29 – Русија, Белорусија; Рафал – Француска) значајно усложњава оперативно-логистичке послове опслуживања летења, одржавања и снабдевања материјалним средствима, што је битно занемарено приликом планирања набавке.

  • Организација Војске Србије: неадекватан бројчани однос командних и оперативних структура; увећање командних и административних структура, смањење борбеног дела јединица, застарела ратна организација Војске. Превелика загушеност нижих нивоа командовања административно-бирократским пословима (гомилање извештаја са истим или сличним подацима). Спуштање одређених функција у надлежност нижег нивоа командовања без проширивања формацијске структуре органима који би били носиоци тих функција.
  • Образовање: неодговарајући статус и одлив наставничког и научног кадра; лоша материјална база наставе; неадекватно стање објеката за образовање; недовољна усклађеност студијских програма са потребама система одбране; дестимулативно ангажовање наставника и развој њихове каријере;

Средње војне школе не обезбеђују довољан број подофицирског кадра. Концепт да се од војника по уговору преко одговарајућих курсева добију подофицири није дао задовољавајући резултат. Недовољан је број официра које школује Војна академија, посебно за неке родове у РВ и ПВО.

  • Кадровање: примена неадекватних критеријума (енглески језик као елиминациони а руски језик је маргинализован до краја) и условљеност формацијским местом за избор кандидата за школовање; непредвидивост каријере; нормативне неуређености типова каријере; неутврђеност механизама за подршку успостављања тзв. кадровске пирамиде; одлив стручног кадра; недостатак кадра за специфична занимања и немогућност попуне појединим специјалностима (возачи тенкова, борбених возила, артиљеријских оруђа, камиона..);
  • Морал у Војсци Србије – систем вредности је значајно поремећен, традиције српског народа запостављене, називи јединица и касарни немају историјску заснованост у Српској војсци Краљевине Србије, песме и корачнице нису довољно засноване на искуствима Српске војске.

Негативан утицај на морал имају: нерешена стамбена питања (примери: додатак на плату за увећане трошкове становања за лица која нису ожењена је 4600 динара; додела станова по принципу пријављивања преко апликације, тзв. „брзи прсти“, је схваћена као изругивање поготово старијим старешинама, који нису вични интернету и рачунарима. Због чега тај приступ када већ постоји ранг листа за доделу станова? То је намерно дефинисан простор за манипулације и криминал приликом доделе станова. То нема нигде у свету. Дешавају се апсурди да водници или потпоручници, хигијеничарке са годину две дана службе добијају станове док су њихови команданти са 30 година службе и даље подстанари.

Често подизање нивоа борбене готовости без јасног циља и без реализације задатака због којих је ниво подигнут (у последњих годину и по дана веома честа појава према Косову и Метохији). Услови здравствене заштите и лечења на ВМА – велики број припадника војске није задовољан пружањем здравствене заштите јер је чест случај да на ВМА предност имају цивилни осигураници, који се такође лече у овој установи. Плаћање паркинга на ВМА је срамота Војске, да на војној земљи некакви локални „мафијаши“ убирају профит од активних и пензионисаних припадника Војске и чланова њихових породица.

 

 

 

 

 

СТРАТЕГИЈСКИ ЦИЉЕВИ ИЗГРАДЊЕ СИСТЕМА ОДБРАНЕ

И РАЗВОЈА ВОЈСКЕ СРБИЈЕ:

 

  1. Очување територијалног интегритета, територијалне целокупности и суверенитета Србије;
  2. Очување Косова и Метохије у саставу Србије;
  3. Одбрана Републике Српске у случају угрожености или захтева за помоћ;
  4. Концепт тоталне одбране оживотворити, материјализовати, изградити сазнајне, доктринарне, организационе, кадровске и логистичке предпоставке за његову примену;
  5. Очување војне неутралности Србије;
  6. Систем вредности Војске Србије изграђивати на моралним вредностима и примеру Српске војске Краљевине Србије;
  7. Отпочети служење војног рока на примерен и савремен начин;
  8. Војску Србије изграђивати као полупрофесионалну;
  9. Успоставити нову ратну организацију Војске Србије уз организацију нових јединица, веће ангажовање ратних јединица на целој територији;
  10. Успоставити нови праведнији систем плата, додатака и накнада који ће бити објективнији и праведан како би се укинула дискриминација и лоше појаве које нагризају морал у Војсци Србије;
  11. Побољшати статус професионалних војних лица и цивилних лица на служби у МО и ВС;
  12. Побољшати статус инвалида, породица палих бораца и учесника ратова;
  13. Систем војног образовања и научно-истраживачки рад учинити ефикаснијим;
  14. Очувати у државном власништву кључне капацитете одбрамбене индустрије у већинском државном власништву, јер она обезбеђује муницију и убојна средства за потребе одбране Србије;
  15. Унапредити сарадњу са ОДКБ, ШОС и пријатељским великим силама и суседним државама;
  16. Плански и организовано изводити обуку резервног састава;
  17. Занављање ратних материјалних резерви реализовати у складу са оперативним потребама Војске Србије;
  18. Сачувати виталне енергетске, телекомуникационе системе, природне ресурсе и пољопривредно земљиште.

12 thoughts on “СТРАТЕГИЈСКИ ЦИЉЕВИ ИЗГРАДЊЕ СИСТЕМА ОДБРАНЕ И РАЗВОЈА ВОЈСКЕ СРБИЈЕ

  1. -темељно анализирати структуру и организацију ВС и њених институција у светлу ранији организација ЈНА, ВЈ, ВСЦГ и ВС и на бази искустава из ратних сукоба на нашем простору, наше традиције и садашњих сукоба у свету, покренути њену истинску реформу у складу са нашим искуством и потребама (НАТО организација је уништила развој војске како по материјалном тако и по другим сегментима)
    -проширити и ојачати развој војне индустрије, војних института и техничког образовања
    -комлетирати и ојачати војни школски систем, средњег до високог образовања (формирање видовских и техничких академија)
    -вратити два начина попуне официрским саставом (видови, родови, службе) преко војних академија и преко војних стипендија на цивилним факултетима (техничка служба, …..)
    -разрадити програм како војно оспособити неколико стотина хиљада (младих) људи који нису служили војни рок и разрадити системски програм све опште обуке становништва за одбрану земље (школство, цивилна заштита, ….
    -успоставити војноевиденцијски систем по свим општинским нивоима и територији итд.

  2. Vojska Kraljevine je imala po meni dobru praksu da su jedinice bile sacinjenje od ljudi koji su mobilisani iz istog mesta(rodbina ,komsije…).to je imalo vise pozitivnih efekata:
    -stvarao se takmicarski duh izmedju jedinica
    -bolje su cuvali jedni drugima ledja
    -nisi smeo iz rata da se vratis kao kukavica jer bi to znali svi u tvom kraju,niko te vise ne bi postovao,ne bi mogao ni da se ozenis,a nisi smeo ni svojoj rodbini na oci jer si im ukaljao obraz pred svetom

  3. Нажалост предходне власти су нас довеле скоро до потпуног губитка независности и слободе, растурили су економију, сектор одбране и безбедности, готово све подсистеме државе и друштва.
    Нема уласка у непријатељски НАТО савез који настоји да нас разбије, уништи нашу слободу и независност (то је превасходни отворени вишедеценијски програмски геополитички циљ САД и УК, а остали сателити следе ту политику НАТО, ЕУ…). Прочешљати и објавити (скинути државну тајну од властитог народа) све документе које су потписале јавно или тајно предходне власти од 5. октобра. Актуелна власт без обзира на лажну реторику, следи политику ДОС-а односно претходника, а то подразумљева тихо увлачење целокупног друштва у тз. евроатланске интеграције (НАТО, ЕУ…). То се у сектору одбране остварује на више начина као на пример кроз њихове супервизоре и постављање кадрова који су се школовали или курсирали код њих итд.. Сходно нашој неутралној позицији која се мора унети у устав, отказати и елиминисати све што омогућава деструктивни уплив НАТО организације и њихових система у наш сектор безбједности и одбране, а и целокупног друштва. Сходно томе ојачати наведене секторе, економију и целокупно друштво, поштијући знање , струку, рад и ред. Неће бити лако успоставити из хаоса и деструкције ред, односно уређен систем, али се то мора урадити или прети нам катастрофа и страдање. Пошто смо у њиховом (НАТО) окружењу и њиховом присутву на КиМ-у и РС(БиХ), сарадња може бити само интересна, равновправна и ускладу са одлукама ОУН.

  4. – na svakih 2/3 meseca, weekend borbena obuka… Gadjanje, strategija i slično
    – uvesti radne akcije. Da vidiš kako ćemo da izgradimo mostove… Neka se uvedu okačeni dani od strane poslodavca ili beneficirani radni staž… Npr ako radim mesec dana na obnovi sžSrbije računa mi se kao 2… Ili slično

  5. Ne znam koliko ovaj komentar ide sa ovom temom, ali mislim da je se barem malo ditice.
    Mozda ne bi bilo lose razmisliti i vratiti neke od proverenih penzionisanih oficira kako VOS-a tako i KOS-a (sada je to BIA), da svojim prakticnim iskustvima u operativnom radu malo potpomognu sadasnjim sluzbama, pogotovo sto ih (obe sluzbe) treba jos kako procistiti od stranog uticaja. U sluzbi treba da budu iskljucivo patriotski nastrojeni srpski sinovi i kceri ove zemlje kojima ona nesto znaci a ne oni koji bi i rodjenu majku prodali za saku dolara ili evra.
    U skladu sa novim vremenima i sluzbe treba da rade ako nista barem efikasno kao sto je radila OZN ili UDB pod Lekom Rankovicem.

  6. Коментатор који се потписао као – Младен Мањак, пук у пензији, допунио је шта недостаје. Осим што треба да развијамо војну индустрију јер се реално ту много зарађује, треба да развијемо рударство. Наша земља је богата природним ресурсима толико да можемо временом да стигнемо до тачке да сами све производимо. Све треба бити у државној имовини а не приватној. Не требају нам мултимилијардери већ сит и задовољан народ. Такав народ ће бити продуктивнији.

  7. Не видим овде (можда то има али га нисам пронашао) програмски циљ у вези безбедности (Извињавам се ако постоји а ја не могу да пронађем).
    Ово је као и наведени програмски циљеви изузетно важна област-онолико колико и одбрана, која је овде издвојена из безбедности-не спорим да је изузетно значајна.
    Поштовани, у животу појединца, породице, заједнице све се или већина битисања се одвија (започиње и завршава) у одређењу безбедности: безбедност становања, кретања, рада и да не набрајам све, имовине, живота…
    Садашње поимање безбедности у нас је најблаже речено погрешно, да не кажем да је постављено на главу уместо на ноге.
    Сведоци смо-нешто је речено у програмском циљу “…око разоружања, о потреби изналажења решења која ће омогућити безбедност ученика, наставника, родитеља и саме школе”, да је потребно успостављање новог модела безбедности, то подразумева и самог система-не надоградња него нови систем.
    Грађани Србије имају право на мирно уживање својих права, а то је обавеза кредибилног система безбедности да то осигура.
    Систем безбедности треба (рекао бих мора) да пређе из система власти у систем “грађанин у другој одори”. Да то мало приближимо: ми сада имамо на пример систем када је реч о полицији “…полицајац власти”, а требало би да имамо право на модел “…полицајац грађанин у другој одори…”. Такав модел би био успостављен по садашњем принципу да буде не израз државоцентричног модела поимања безбедности, већ модела коме је грађаним (он је давалац овлашћења) прва брига (како би безбедност то словила: грађанин мора бити први референтни објекат безбедности, и много тога другог…)- да свако село има своје полицајце (то смо имали…).
    Структура система безбедности је неадекватна-не прати кретања у криминалном миљеу и безбедносном окружењу (требала би да има тенденцију будућности…).
    Да кажем још нешто, када дође време могао бих да понудим модел који сам са колегама изградио а има наслов: “Превенција криминалитета у заједници”, и у оквиру кога је изграђен “Модел безбедне школе”. Модел је комплетан-тестиран је три године, ја сам га са још једим колегом изложио пред представницима европских земаља (пазите прецизно говорим-Европе, а не ЕУ). Неке земље су затражиле да изврше превод и након прилагођавања својим условима га спроводе. Модел је за три године тестирања дао изузетне резултате. Наравно, он не може да функционише сам-мора да се мења систем безбедности где би он имао место.
    Много тога у вези изнетог у области “…разоружања је предвиђено и понуђено у наведеном Моделу безбедне школе”.
    Рекао бих поред овог што су навели писци: “Не требају нам милијардери већ сит и задовољан народ…” . Ја бих рекао и безбедан, чини ми се значајно важним”.
    Систем безбедности мора да гарантује грађанину да ће дете да му се врати живо из школе. Како ће то да учини систем безбедности, није на грађанину-грађанин даје овлашћење да се бирају способни а не по принципу “…ја имам поверења у њега…”-то није кредибилан принцип већ се води оном Његошевом “…Њему је закон оно што му срце жели…”-није оргинално, али је јасно шта казује.
    Превенција треба да буде прва помисао и делатност у безбедности. Знате, превенција у безбедности је лековита, док право са друге стране- на пример кривична истрага (разуме се, не кажем да не треба): …црта лишене живота кредом на плочнику…
    Поштовани, има бих што шта написати и рећи, ова област ми је блиска из научног и истраживачког опуса као професора и професионалног дугогодишњег деловања.

    1. Поштовани, ево да вам дам дам мало праве муниције којом можете да гађате ову власт,

      Влада Републике Србије је 04.10.2022. године објавила Јавни позив за продају станова у вишепородичним стамбеним објектима у Краљеву (739 станова), Крагујевцу (710 станова), Сремској Митровици (90 станова) и Врању (279 станова), за припаднике система безбедности укупно 1798 станова.

      Пријављивање заинтересованих лица за куповину станова у наведеним градовима вршено путем сајта, у периоду од 17.10. до 11.11.2022. године. по цени од 400еура без пдв по 1 км2 за Краљево, Врање и С.Митзровицу и 430еура без пдв по 1 км2 за Крагујевац. (сајт ssb-srbij.rs). За друге градове незнам али за Краљево знам да су зграде завршене и усељиве већ пре 18 месеци!!!!!!!!

      После скоро више од једне године још нема резултата, тј. није изашла ранг листа кандидата који су аплицирали за куповину станова. Подсећам да је ранг листа за исте станове пре 4 године објављена за 15-20 дана.

      Одуговлачењем ове активности доводи нас у све тежи положај јер кредите можемо реализовати до 70 година свог живота тако да свака изгубљена година смањује број рата, а повећава се износ месечне рате кредита. Овде треба напоменути да је за реализацију овере купопродајних уговора код нотара за 710 станова у Крагујевцу или за 739 станова у Краљеву потребно више од 10 месеци.

      У међувремену 27.07.2023. године. СГРС бр 62/2023 добјављена је измена ЗАКОНА О ПОСЕБНИМ УСЛОВИМА ЗА РЕАЛИЗАЦИЈУ ПРОЈЕКТА ИЗГРАДЊЕ СТАНОВА ЗА ПРИПАДНИКЕ СНАГА БЕЗБЕДНОСТИ, тако да сада комисија коју одреди Влада Р. Србије формира цену за сваку локацију посебно. И од тог датума ево прође скоро 5 месеци. Значи, на почетку конкурса цена је била јасно дефинисана 400/430еура, да би на образложење Владе прогурана наведена измена закона, па и та измена и даље необјашњиво и даље кочи објављивање резултата конкурса. Да подсетим да су станови у Новом Саду (1972 стана) и у Београду(1000 станова) продати по цени од 500е без пдв. Значи преостлих 1798 станова у наведеним градовима биће скупљи од атрактивнијих локација у БГД и НС!!!! Наведена измена закона предвиђа да се све што је започето наставиће се по одредбама измењеног закона.

      ЧИНИМИ СЕ АКО САМ ДОБРО РАЗУМЕО ТАРАБИЋЕ ДА СЕ ПРЕДВИЂАЊА ИСПУЊАВАЈУ: ДА ЋЕ НЕКО ИЗ НАРОДА ДОЋИ ДА ПОВЕДЕ СРБИЈУ У БОЉИ ПРОСПЕРИТЕТ.

      САМО НАПРЕД И САД НЕ СТАЈТЕ

      Мишићево гесло
      Живот је вечита борба.
      Ко сме, тај може.
      Ко не зна за страх, тај иде напред!

      ПОЗДРАВ

  8. Верујем да ће циљеви бити допуњавани другим областима, као што су циљеви у изградњи државе где је грађанин суверен (тзв. правне државе-то није баш добра одредница, али нека буде). У тим циљевима треба детаљано обрадити материју од које непопсредно зависи (условљен је) живот државе, а то је Јавно тужилаштво. Ако хоћемо да у неком разумном времену имамо кредибилне механизме који ће гарантовати грађанима иста права једнаке могућности, онда треба овај постојећи модел да се мења. Из досадашње праске од када је уведена тужилачка истрага систем се креће и већ је дубоко зашао-ствара модел “Берије” или како га зову “тужилачке хирургије” а у полицији се појављује “полицијска хирургија” (ни једно ни друго није ништа позитивна-супротно је…) Да би сутра била борба против корупције ефективна и ефикасна, да не бисмо имали оптужења без основа (сада је утисак уведен као доказ, показни доказ и да не набрајам даље као основа за оптужења…). Плаћају се енормини износи за одштете грађанима за противправна лишења слободе и притварања. Да вратимо истражног судију? Још је боље да остане тужилац али да га на пример за град Београд непосрадно бирају грађани, за Републику Србију Врховног тужиоца и тако редом. Да његов мандат буде на шест година, да може да се кандидује неограничено пута до пензије. Да сваки пут мора да се подвргне полиграфском тестирању-да се то уреди актима да потпише изјаву о томе. Да на крају мандата ако не жели да се кандидује, добије стан од државе ако прође контролни тест на полиграфу. Ово би требало актима увести и за директора полиције и много тога другог. Тек тада бисмо имали све оно што сада немамо-да се зна ко шта ради, да независно од власти која је заокружена на гласачком листићу постоје они који су јачи од њих, а то су они који штите права грађана и државу од њих.

  9. Опростите профеоре,, не тражим длаку у јајету али обзиром да сте ви ” надоградили ” постојећи коментар “Не требају нам милијардери већ сит и задовољан народ…” . Ја бих рекао и безбедан, чини ми се значајно важним”. …мислим да је ипак било довољно само оно ” задовољан ” јер сама реч говори да је и безбедан. Још једном се извињавам због упада. Осетљив сам на самоглоривикације.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *